• kontakt@horyzont-kpg.com.pl

Czy odpowiednia dieta zmniejszy niedobory kolagenu?

Czy odpowiednia dieta zmniejszy niedobory kolagenu?

Choć nasz organizm sam jest w stanie produkować kolagen, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że z czasem radzi sobie z tym zadaniem coraz gorzej. Jednym ze sposobów wspomagania go jest dostarczanie kolagenu również w pożywieniu, warto więc zadać sobie pytanie o to, czy takie działanie ma szansę na powodzenie.

Jedna z prawd przekazywanych nam z pokolenia na pokolenie mówi o tym, że jedząc produkty w galarecie dostarczamy naszemu organizmowi składników wpływających korzystnie na regenerację stawów i chrząstek, a także części miękkich, które łączą kości oraz stawy. Tak kości, jak i chrząstki oraz stawy w większości są zbudowane z kolagenu, a choć podlega on ciągłej wymianie, z czasem jego braki są coraz bardziej odczuwalne.

Jaką rolę w organizmie pełni kolagen?

Im organizm jest starszy, tym mniejsze są jego możliwości w tym zakresie. Sam kolagen wymienia się przy tym zarówno w skórze, jak i w nerkach i wątrobie, w kościach, a nawet w gałce ocznej. Co więcej, to także swego rodzaju klej, który łączy cały organizm, trudno więc dziwić się, że niedobory są tak niebezpieczne dla naszego zdrowia. Skoro więc organizm z wiekiem ma coraz mniejsze możliwości produkcyjne, dietetycy doszli do wniosku, że jedzenie produktów zawierających naturalny kolagen może mu pomóc.

Zdrowe odżywianie

Poleca się więc nie tylko galaretki mięsne, ale również owocowe, golonkę oraz wszystkie te produkty, które w swoim składzie zawierają żelatynę spożywczą. Trudno jednak nie zadać pytania o to, czy takie rozwiązanie jest naprawdę dobrze. Jeśli przeanalizujemy zawartość aminokwasów w żelatynie, trudno będzie nam polemizować z dietetykami. Jeśli zatem kolagen w jedzeniu jest dostarczany właśnie pod postacią żelatyny, mamy szansę na uzupełnienie jego niedoborów.

Pożywienie bogate w kolagen

Kolagen w swojej naturalnej postaci nie jest być może powszechnie dostępny, istnieje jednak szereg produktów i półproduktów, którymi warto się zainteresować. Najczęściej wspomina się w tym kontekście galaretki i zupy z kurzych łapek, galaretki z nóżek wieprzowych oraz auszpik, choć bogate w kolagen są też ryby w galarecie, golonki, podroby, a nawet gotowane chrząstki i głowizny i sproszkowana chrząstka i płetwa rekina.

Niestety, jeśli planujemy wzbogacić kolagen w naszym organizmie poprzez jedzenie musimy mieć na uwadze to, że naszym sojusznikiem jest przede wszystkim regularność. Zarówno w przypadku golonki, jak i innych produktów nie da się najeść na zapas, nie można też zapominać o stałym dostarczaniu organizmowi witaminy C.

Udostępnij:

Polecamy

Płynny kolagen

Zobacz